10 oktober 2013

Kinderboekenweek

Vanwege de Kinderboekenweek promoot ik in de kring boeken die over sport en spel gaan. 'Gevecht om de cup' bijvoorbeeld, het eerste boek uit de serie van de Voetbalgoden. Aansluitend hebben we het gehad over welke plek de sport voetbal en voetballers in het algemeen innemen in onze maatschappij. Vinden we het bijvoorbeeld terecht dat voetballers zo'n hoog salaris hebben? We hebben ook naar een filmpje gekeken over de onthulling van een standbeeld voor Jari Litmanen.

Het tweede boek waar we het vandaag over gehad hebben is 'Met je hoofd boven water', over schoolzwemmen. De schrijver van dit boek, Gideon Samson, gebruikt in zijn boek veel beeldspraak. Daar hebben we een aantal voorbeelden van gelezen en ook hebben we zelf een aantal zinnen met beeldspraak bedacht:

"Als ik verdrietig ben, regent het in mijn hoofd." (Hasse)
"Als ik blij ben, voel ik me alsof ik aan het eind van de regenboog ben." (Eline)
"Als ik verliefd ben, loop ik met mijn hoofd in de wolken." (Gina)

We hebben ook gekeken naar de aflevering van het Jeugdjournaal over de Kinderboekenweek omdat we benieuwd waren naar welk boek de Gouden Griffel heeft gewonnen. Dit is 'Spinder' van Simon van der Geest. Hidde is dit boek in de klas aan het lezen en zal na afloop vertellen of hij dit boek ook een gouden griffel waard vindt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen