7 april 2014

Het vervloekte schilderij

Een heel ander verhaal n.a.v. dezelfde vraag: wat hangt er bij jullie thuis aan de muur?

Kapitein Zwartbaard is opgepakt door zijn eigen zoon. Voordat hij werd opgehangen riep hij: "Ik kom terug!" Een schilder maakte er een schilderij van en dat schilderij..... is..... vervloekt...

2000
Ik herinner het me als de dag van gister. Ons huis hing vol met schilderijen. Mijn vader was er dol op. Op een dag kwam hij weer terug met een schilderij: een man met een zwarte baard die aan de strop hing. Moeder vond hem afschuwelijk. Het werd opgehangen op de overloop naar zolder. Ik sliep op zolder. Altijd als ik naar boven ging zag ik het: hij keek me aan. Ik voelde het, maar dat kon niet.

De maanden daarop was mijn vader ziek en hij liet een zwarte baard aangroeien. Op een nacht had ik een rare droom: een man met een zwarte baard werd opgehangen. Hij riep iets, ik weet niet wat.. Een schilder maakte een schilderij, ik herkende het, het was..

Ik werd wakker, mijn vader stond voor de deur. Hij gromde en riep: "Zo zoon, nu maak ik jou dood!" Hij pakte me bij mijn keel en tilde me op, ik stikte! Dit was mijn vader niet! Opeens wist ik het, het schilderij.. De geest van Zwartbaard zat er in en het is in mijn vader gaan zitten. Mijn vader is vervloekt!

Moeder kwam boven. Ze schrok, pakte het schilderij en gooide het naar mijn vaders hoofd. Het schilderij ging kapot. Mijn vader liet me los en vroeg: "Wat deed ik?" Ik legde het snel uit. We gooiden alle schilderijen weg (voor de zekerheid) en leefden nog kort, maar wel gelukkig.

Door Guus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten